Teoria i Praktyka recenzuje -Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży

Teoria i Praktyka recenzuje – Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży. 

Liczba najmłodszych z problemami psychicznymi rośnie w zastraszającym tempie. W wieku rozwojowym, trudności emocjonalne ma, co trzeci młody człowiek. Wśród najczęściej zgłaszanych trudności są problemy w relacjach z innymi, obniżony nastrój, zaburzenia w zakresie zachowania, tendencje samouszkadzające i suicydalne. Praca psychoterapeutyczna z dziećmi i młodzieżą jest szczególną formą pracy, wymagającą oprócz kompetencji osobistych, dużej wiedzy i merytorycznych kompetencji. W związku z tym cały proces leczenia może nasuwać wiele wątpliwości. „Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży. Przewodnik praktyka” to książka na którą długo czekałam. To książka szczególna i z ogromną przyjemnością ją przeczytałam. Publikacji na temat psychoterapii poznawczo-behawioralnej jest dość sporo, jednak głównie dotyczą pracy z osobami dorosłymi, albo nie uwzględniają polskich realiów. W najnowszej publikacji napisanej pod redakcją bardzo cenionego psychoterapeuty – Artura Kołakowskiego znajdziemy mnóstwo praktycznej wiedzy, doświadczeń klinicznych, rozwiązań terapeutycznych dostosowanych i rozumiejących specyfikę pracy psychoterapeutycznej w Polsce.

Książka została podzielona na trzy główne obszary – podstawowe założenia, proces terapii i terapia konkretnych zaburzeń. W pierwszej części znajdziemy wiele informacji na temat psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży, różnicach między psychoterapią dzieci i młodzieży a psychoterapią osób dorosłych, skuteczności i ograniczeniach terapii poznawczo-behawioralnej i wiele innych. Druga część książki zawiera wiele użytecznych informacji na temat diagnozy, tworzenia planu terapeutycznego, konceptualizacji, czy też zawierania kontraktu. Z kolei trzecia część książki została poświęcona procesowi terapii konkretnych zaburzeń psychicznych. Jak przystało na praktyczną książkę zawiera również liczne pomoce, między innymi schemat wywiadu, przykład konceptualizacji i wiele innych gotowych pomocy do pracy z dziećmi i młodzieżą.

Książka to nieoceniony przewodnik, niezbędnik, który zawiera mnóstwo praktycznej wiedzy. Autorami są doświadczeni psychoterapeuci i superwizorzy, którzy dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniem, warsztatem pokazali w jaki sposób interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej oraz przedstawili wszystkie etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty w gabinecie. Dzięki temu publikacja jest nieocenionym źródłem wiedzy zarówno dla początkujących jak i zaawansowanych w swojej praktyce psychoterapeutów. Bardzo ważna książka, jedyna na polskim rynku tak wszechstronna publikacja opisująca terapię poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży. Obowiązkowy podręcznik każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego.

Serdecznie polecam.

Artykuł powstał we współpracy z Gdańskim Wydawnictwem Psychologicznym.

Książka dostępna jest na stronie: www.gwp.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *