Teoria i Praktyka recenzuje – Depresja nastolatków

Teoria i Praktyka recenzuje i poleca.

Liczne badania epidemiologiczne pokazują, że liczba najmłodszych z problemami psychicznymi rośnie w zastraszającym tempie. Specjaliści zauważają, że jest to duży problem, bowiem w wieku rozwojowym, trudności emocjonalne zgłasza, co trzeci młody człowiek. Tym samym, depresja wśród nastolatków jest coraz częstszym rozpoznaniem w tej grupie wiekowej, szacuje się, że aż 20% nastolatków doświadczy przynajmniej jednego epizodu depresji. Niepokojące są również doniesienia dotyczące tendencji samobójczych wśród młodych osób, które również zdarzają się z większą częstotliwością. Tym samym, rodzice powinni być niezwykle uważni na swoje dzieci (ich zachowania, emocjonalność oraz trudne wydarzenia). Książka wybitnych specjalistów, praktyków dziedziny zdrowia psychicznego, psychoterapeutów pracujących z młodzieżą pt. „Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać” jest pierwszą w Polsce tego typu publikacją, napisaną w bardzo przystępny sposób, podejmującą tak bardzo trudny i zarazem niezwykle ważny temat. Książka została skierowana do szerokiego grona: będzie pomocnym przewodnikiem dla rodziców młodych ludzi dotkniętych depresją, samych nastolatków borykających się trudnościami wynikającymi z objawów depresji, jak również dla specjalistów – może być np. bardzo pomocnym materiałem psychoedukacyjnym. Książka została podzielona na dwie części – w części pierwszej znajdziemy informacje na temat dorastania, następnie zostały opisane szczegółowe zagadnienia dotyczące depresji, omówiona została również problematyka samobójstw i samouszkodzeń. Część druga została poświęcona metodom leczenia, możliwościom pomocy, wskazaniom do zastosowania różnych form leczenia (psychoterapia, farmakoterapia, hospitalizacja, leczenie ambulatoryjne, itd.). Szczególnym dopełnieniem publikacji są komiksy psychoedukacyjne, które mogą posłużyć terapeutom na potrzeby prowadzenia psychoedukacji w pracy z młodymi ludźmi. Ogromną zaletą książki jest zrozumiały język, liczne przykłady oraz praktyczne wskazówki dla rodziców. To, co jest kluczowe i wymaga szczególnego podkreślenia to fakt, na który zwracają uwagę autorzy: „młody człowiek z depresją jest chory, nie smutny”, a „depresja to poważna choroba, wymagająca leczenia, tak jak cukrzyca, czy inna choroba somatyczna”. Wszystkich zainteresowanych tematyką, jak również rodzicom, którzy niepokoją się o swoje dorastające dzieci – polecam i zachęcam do zapoznania się z tą bardzo wartościową publikacją. Pamiętajcie, że depresja to nie smutek, ani też złe zachowanie, czy konsekwencja złego wychowywania. Objawy depresji nie są też tożsame z lenistwem, czy z niedojrzałością nastolatków. Depresja jest poważną chorobą, która może zagrażać życiu i tak jak inne choroby somatyczne – wymaga leczenia.

Serdecznie polecam.

Książka jest dostępna na stronie: www.gwp.pl

Artykuł powstał we współpracy z Gdańskim Wydawnictwem Psychologicznym.