Teoria i praktyka recenzuje – Przewlekły ból. Terapia poznawczo-behawioralna

Teoria i praktyka recenzuje – Przewlekły ból. Terapia poznawczo-behawioralna.

Najnowsze badania pokazują, że dolegliwości bólowe mogą współwystępować z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak: zaburzenia lękowe, czy depresja. Ponadto wskazuje się na psychogenne objawy somatyczne. Istnieje kilka rodzajów bólu, np. ból neuropatyczny, ból nowotworowy, migrena, napięciowe bóle głowy, fibriomialgia. Badacze zauważają również, że związki między bólem a depresją są wielokierunkowe, co może wynikać z częściowej wspólnoty struktur mózgowych odpowiedzialnych za te zjawiska. Wykazano, że 90% chorych w okresie epizodu depresji skarży się na dolegliwości bólowe: bóle głowy, bóle kręgosłupa, klatki piersiowej oraz stawów. Biorąc pod uwagę, że wśród osób korzystających   z psychoterapii wielu pacjentów doświadcza również przewlekłych dolegliwości bólowych, wprowadzenie tego elementu do psychoterapii okazuje się niezwykle ważne.

Z pomocą przychodzi najnowszy, gotowy protokół Johna Otis’a pt. „Przewlekły ból. Terapia poznawczo-behawioralna”, który został opracowany i jest oparty na wielu doniesieniach naukowych. Protokół terapeutyczny składa się z 11 sesji, a każda sesja została poświęcona opanowaniu nowych umiejętności w radzeniu sobie z bólem. Co interesujące, protokół został wzbogacony o liczne techniki terapii, m.in. trening relaksacyjny, restrukturyzację poznawczą oraz liczne sposoby radzenia sobie ze stresem. To wszystko sprawia, że jest to gotowy materiał do pracy z pacjentem zgłaszającym dolegliwości bólowe. Można go wykorzystywać zarówno do pracy indywidualnej, jak również do pracy grupowej, np. w celach psychoedukacyjnych na różnych oddziałach somatycznych. Oczywiście, jak przystało na Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, program został opublikowany w formie dwóch podręczników – dla pacjenta i terapeuty.

„Przewlekły ból. Terapia poznawczo-behawioralna” to kolejna, niezwykle cenna publikacja opracowana zarówno dla terapeuty, jak i dla pacjenta. Zawiera szczegółowy opis procedur diagnostycznych, plan spotkań terapeutycznych, materiały psychoedukacyjne, propozycje zadań oraz konkretne techniki skierowane dla osób borykających się z dolegliwościami bólowymi. Program terapeutyczny pozwala poprawić jakość życia pacjentów u których ból powoduje cierpienie, przeszkadza w planowaniu i podejmowaniu rozmaitych aktywności, zmienia sposób funkcjonowania, myślenia i wpływa na stan emocjonalny. Publikacja i zawarte w niej treści pozwalają przejąć kontrolę nad własnym życiem, powrócić do przyjemnych aktywności pomimo doświadczania przewlekłego bólu.

Niniejsze publikacje są przeznaczone dla terapeutów, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu terapii poznawczo-behawioralnej. Teoria i Praktyka poleca tę pozycję wszystkim psychoterapeutom poznawczo-behawioralnym, którzy w swoich gabinetach spotykają pacjentów, którzy doświadczają dolegliwości bólowych. Może być również cennym podręcznikiem dla psychologów klinicznych, którzy pracując na oddziałach somatycznych, spotykają pacjentów z takimi trudnościami.

Artykuł powstał we współpracy z GWP.

Książki dostępne są na stronie Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego – www.gwp.pl